> 3 tips om de waan van de dag te voorkomen - Boldbrink > Menu

3 tips om de waan van de dag te voorkomen

De waan van de dag is een excuus. Het bestaat namelijk helemaal niet. Het is de afleiding die jij dagelijks toelaat. Die jou ervan weerhoudt om écht in actie te komen voor de dingen waar je aan moet werken, om keuzes te maken tussen wat je wel én vooral ook niet doet.

Dankzij het coronavirus leven in de waan van de dag

Nu ik dit schrijf, maart 2020, is voor veel mensen het nieuws rondom het Coronavirus de reden dat zij in de waan van de dag leven. Angstvallig op je telefoon turen, op het internet struinen, komt er nu wel of niet een lock down, hoeveel mensen zijn al besmet etc…. Uiteraard heeft het erge impact op iedereen. Om echter alleen met corona nieuws bezig te zijn als je thuis zit af te wachten of als het rustiger is op je werk, werkt enorm verlammend en leidt af van wat je allemaal nog wél kunt doen.

Hier volgen mijn 3 tips om ervoor te zorgen dat jij de regie houdt over jouw dag en dat je aandacht gaat naar wat je nog wél kunt doen. Deze werken niet alleen in deze tijden, maar altijd.

Tip 1: Lees het nieuws 1 á 2 x per dag op een vast moment

Lees het nieuws maar 1 of 2 keer per dag, en het liefst later op de dag. Zodat je ’s morgens je tijd en aandacht kunt besteden aan dingen die dat écht nodig hebben.

Tip 2: Doe een ‘braindump’ voor al je to do’s

Werk uit wat je allemaal nog wil doen, zakelijk en privé. Welke to do’s zitten er nog in je hoofd, staan ergens op een post-it of in je mailbox? Denk je erover iets te doen voor je buren in de zorg of wil je hun hond uit laten? Online training ontwikkelen? Je boekhouding bijwerken? Autoverzekering updaten? Schrijf alles op wat in je opkomt of werk het digitaal uit. Ook als je de taak nu even niet kunt uitvoeren vanwege de coronamaatregelen of andere beperkingen, schrijf het wel op.

Zet al deze to do’s op één lijst. In Excel of kies een app als Trello of Microsoft To Do. Zorg er in ieder geval voor dat alles op één plek staat. Bepaal vervolgens welke 3 tot 5 dingen het meest urgent en belangrijk zijn. Schrijf voor die to do’s de eerstvolgende actie op (uit de Getting Things Done Methode van David Allen). De eerstvolgende actie is de eerste kleine stap die je moet zetten om die taak te voltooien. Doe dit écht alleen voor de eerste 3, maximaal 5 dingen. Want hoe meer dingen je tegelijk wilt doen, hoe meer jouw aandacht wordt verspreid en je het risico loopt dat je uiteindelijk niets gedaan krijgt.

Wil je voor de buren koken? Dan is je eerste actie: vraag aan buren of ze er behoefte aan hebben.

Maar ook werken aan je bedrijf: wil je online gaan werken, maar je hebt geen idee hoe? Dan kan je eerstvolgende actie zijn: iemand uit mijn netwerk bellen die daar wél verstand van heeft.

Op deze manier zorg je ervoor dat jij je gaat focussen op de dingen die je ook daadwerkelijk wil of moet doen.

Tip 3: Start elke dag met het doornemen van de to-do lijst.

Bepaal wat je moet/kunt oppakken en werk de lijst af op volgorde van prioriteit en uiteraard rekening houdend met het verloop van het Coronavirus. Maak een realistische planning.

Elke dag verandert er wel wat, neem die veranderingen mee in je to do’s en pas je planning erop aan, maar laat het niet al je tijd in beslag nemen. Door elke dag de lijst opnieuw te beoordelen, blijf je met je aandacht bij de dingen die je nog wél kunt doen. En dat maakt je dag een stuk interessanter.

Succes!

Gratis strategiegesprek

Heb je vragen over hoe jij weer overzicht krijgt van wat je nog allemaal moet doen voor jouw bedrijf? Weet je niet waar je moet beginnen, omdat alles even belangrijk lijkt of laat jij je dag bepalen door ‘de waan van de dag’? Bedenk dan dat iedere kleine stap naar verbetering er eentje is.

Ik denk dan ook graag met je mee over een passende oplossing en meer structuur in je werk. In een half uurtje bespreken we je knelpunten, wat je wensen zijn en geef ik je graag nieuwe inzichten mee.

Plan hier jouw gratis strategiegesprek in.

(C) Copyright BOLD Brink, 23 maart 2020