> 4 tips om een taak tóch te doen als je er tegenop ziet - Boldbrink > Menu

4 tips om een taak tóch te doen als je er tegenop ziet

Je kent dat wel, een taak waar je aan moet beginnen, maar je kunt de motivatie niet vinden om ermee aan de slag te gaan of om het af te maken. Het is een energie slurpende bezigheid en dat motiveert niet om er weer aan te beginnen. Toch zijn er dingen die helpen om tóch aan de slag te gaan. Hiermee de tips die ik toepas als ik de motivatie echt vanuit mijn tenen moet halen:

Tip 1: Vraag jezelf af hoe belangrijk de taak écht is

Sta er kort bij stil wat het resultaat is als je de taak wél hebt afgerond. Waarom is het zo belangrijk dat je dit nu moet gaan doen? Focussen op datgene wat het jou oplevert, werkt motiverend. Denk aan die medewerker die tevreden is, omdat ie weet waar ie aan toe is. Of het vooruitzicht dat je er na afronding ‘helemaal vanaf bent’, zodat het je geen tijd en energie meer kost omdat het onderwerp steeds weer terugkomt. Je kunt ook tot de conclusie komen dat het eigenlijk niet zo belangrijk is om die taak te doen. Een groot deel van de taken die we doen, doen er namelijk niet toe. (lees hierover meer in de blog ‘Besteed jij 80% van je tijd aan essentiële taken?l’.) In dat geval: schrap het van je lijst. Als het wel moet worden gedaan, maar niet direct door jou, draag het over aan een medewerker of besteedt het uit.

Tip 2: Plan het in op een moment waarop jouw productiviteit op zijn best is

De meeste mensen hebben ‘vaste’ momenten waarop ze erg productief zijn. Voor de één is dat in de ochtend, de ander de avond. Als je iets blijft uitstellen, plan het dan in op jouw meest productieve moment. De kans dat jouw uitstelgedrag dan naar voren komt, is kleiner dan als je het inplant op het moment dat je minder productief bent.

Tip 3: Taak opdelen in kleine stappen

Deel een taak op in kleine stappen. Dit houdt de taak overzichtelijk en elke stap kun je afvinken. Stel je voor dat je nieuwe bedrijfsauto’s moet bestellen met bestickering. Elke keer bedenk je weer dat je dit nog ‘even’ moet doen. Maar eigenlijk moet je ook eerst nog de huidige bedrijfswagens doornemen met de servicemonteur, leveranciers moet bellen. Kortom, de taak omhelst veel meer dan ‘even’ een bestelling plaatsen, waardoor het onnodig ingewikkeld wordt om eraan te beginnen. Door de taak op te delen in kleine stappen, wordt het veel overzichtelijker om te starten:

  • Taak 1: afspraak maken met servicemonteur voor inventariseren huidige bedrijfsauto’s
  • Taak 2: tijdens afspraak bespreken:
    • bespreken huidige auto’s, welke kunnen blijven/ welke vervangen
    • wat zijn de wensen m.b.t. nieuwe auto’s
    • welke problemen loopt men nu tegenaan, bijv. de laadruimte in de bus is net te kort voor materiaal etc.
    • navigatie, km registratie etc.
  • Taak 3: offerte aanvragen bij partij X en partij Y
  • Taak 4: offerte doornemen met financiële directeur
  • Taak 5: Test rijden
  • Taak 6: Besluit nemen over auto’s en opdracht plaatsen bij partij X
  • Taak 7: Offerte aanvragen voor bestikkering bij partij X en partij Y
  • Taak 8: Bestikkering doornemen met marketing/sales medewerker
  • Taak 9: Offerte bespreken met financiële directeur
  • Taak 10: opdracht plaatsen voor bestikkering bij partij Y

1 ‘taak’, maar 10 stappen dus. Nu kun je alle stappen 1 voor 1 afvinken en taak volbracht!

Tip 4: Zet je timer aan en dwing jezelf 20 minuten op de taak te focussen

Soms lukt het gewoon niet om te beginnen aan iets, omdat je allerlei smoesjes en excuses hebt. Dit zijn rationele smoesjes, die jouw uitstelgedrag wegredeneren. Te druk, spoedklus tussendoor, het is nog te veel uitzoekwerk etc. Gelukkig kun je ook mét deze smoesjes in je hoofd, wel gewoon beginnen aan je taak. Het is wel even flink je wilskracht tarten, maar hoe vaker je dat doet, hoe beter het gaat. Dwing jezelf met een timer om 20 minuten volledig aan de taak te werken. Vaak kom ik vanzelf in een flow terecht en besluit dan om het toch af te maken. En heel soms lukt het in die 20 minuten ook niet, omdat de inspiratie er écht even niet is. In dat geval begin ik gewoon aan iets anders wat op de planning staat voor de dag en plan ik een volgend moment in.

In een half uur meer inzicht in je uitstelgedrag?

Als je teveel van dit soort taken hebt die je maar uitstelt en uitstelt, dan is het tijd om wat dieper in te gaan op waar het uitstelgedrag vandaan komt.

Vertoon jij uitstelgedrag, terwijl er nog heel veel te doen is? Ben jij het overzicht even kwijt? Plan dan een gratis strategiegesprek aan en wie weet kan ik je helpen met wat simpele tips of een van mijn slimmer werken trajecten.