> Een min/max contract: waar moet ik op letten als ondernemer? - Boldbrink > Menu

Een min/max contract: waar moet ik op letten als ondernemer?

Afgelopen weken ontving ik van ondernemers de vraag over de mogelijkheden van een min-max contract. De huidige situatie (Covid-19) brengt veel onzekerheid met zich mee. Komt er een tweede coronagolf en zo ja, wat wordt de impact hiervan op jouw bedrijf? Als je toch personeel wilt aannemen, maar je bent nog niet zeker over het maximum aantal uur, dan is een min-max contract een optie.

Oproepovereenkomst

Een min-max contract is een oproepovereenkomst. Je maakt hierin afspraken over het minimale aantal uren dat een oproepkracht moet werken. Deze moet je dus altijd uitbetalen. Daarnaast spreek je een max aantal uren af, voor wanneer je bijvoorbeeld in een piekperiode zit of werknemers in vaste dienst op vakantie zijn.

Meer zekerheid voor de medewerker

Voor de medewerker biedt dit zekerheid over het minimale aantal te werken uren en dus ook het salaris voor een bepaalde periode. Daarnaast ontvangt men bij ziekte 70% doorbetaling van het minimale aantal afgesproken uren.

Waar moet ik als werkgever rekening mee houden?

Als werkgever moet je met het volgende rekening houden:

  • Sinds 1 januari 2020 geldt er een ruimere oproeptermijn van 4 dagen
  • Na 1 jaar moet je een contract aanbieden met een vast aantal uur.
  • Bij afzegging of wijziging binnen 4 dagen na de oproep, ben je verplicht het loon uit te betalen over de uren die je de medewerker hebt opgeroepen.

Vaker van dit soort vragen?

Heb jij regelmatig dit soort personeelsgerelateerde vragen, maar nog niemand in dienst die hier het antwoord op weet? Kost het je altijd weer veel tijd om het opnieuw uit te (laten) zoeken? Dan is een flexibel bereikbare personeelsafdeling misschien wel wat voor jou. Klik hier voor mijn aanbod of plan hier direct een vrijblijvend strategiegesprek in om de mogelijkheden van het professionaliseren van jouw personeelszaken te bespreken.