> Mijn belangrijkste les als ondernemer - Boldbrink > Menu

Mijn belangrijkste les als ondernemer

Hoe vaak communiceer jij écht met je compagnon over waar je met het bedrijf naartoe wilt? 
Toen ik nog samenwerkte met mijn compagnon, praatten we heel vaak. Over de dagelijkse uitdagingen en struggles in het bedrijf. Van hilarische salesgesprekken met klanten, moeilijkheden met medewerkers of dat we onze winst steeds meer zagen groeien door slimmer te werken.

Twee visies naast elkaar
Alhoewel we de liefde voor het bedrijf nog steeds deelden, was er in de tijd tussen het opstarten en 2,5 jaar later ook veel veranderd in onze visie. We leerden wat we leuk en minder leuk vonden aan het bedrijf en over onze rol daarin.

En daar spraken we eigenlijk te weinig over. Onze visie over het bedrijf en onze rollen groeide twee kanten op. Te lang hebben we het daar gewoon niet over gehad, we lieten het aanmodderen met de hoop dat het ergens vanzelf wel goed kwam. De cijfers waren goed, dus ook dit zal wel goed komen. In de realiteit bleek dit echter niet zo.

Het beste besluit wat we toen hebben genomen
We voegden een adviseur toe die ons ging bijstaan bij het vergaderen over de toekomst van ons bedrijf. Als een soort externe ‘raad van commissarissen’. Daaruit kwam al vrij snel naar voren, dat mijn compagnon en ik een ander toekomstbeeld met het bedrijf voor ogen hadden. We hebben het geprobeerd, maar we kwamen er samen niet uit. Op papier liep het goed en onderaan de streep boekten we een heel mooi resultaat. Toch hebben we uiteindelijk besloten om op goede voet uit elkaar te gaan. De een verder met het bedrijf en ik mijn eigen pad. Pijnlijk en jammer, maar wel het beste voor ons beide én het bedrijf. En dat stond bij onze keuze voorop.

Een van mijn belangrijkste lessen als ondernemer
Ga nooit zomaar ergens vanuit en neem niets aan als vanzelfsprekend. Ook niet als het op papier en in de cijfers goed lijkt te gaan en je (te) druk bent met de dagelijkse dingen. Blijf met elkaar communiceren over de weg die je aflegt met je bedrijf en hoe je jouw (ondernemers)rol daarin wil vormgeven en zorg dat je op één lijn blijft.

Vorm als directie één team naar buiten toe
Alle succesvolle bedrijven hebben een directie die heel duidelijk een eenduidige visie en kernwaarden hebben gevormd en dit terug laten komen in alles wat ze doen. En ook al zullen ze achter de deuren het echt niet altijd met elkaar eens zijn, ze vormen wél een team naar buiten.

In de basis moeten de neuzen in het bedrijf dezelfde kant opstaan. En al lees je dat in elk boek over strategie, in de praktijk het realiseren is toch écht andere koek. En met het realiseren van die strategie, daar help ik graag ondernemers van kleinere bedrijven met 8-45 medewerkers bij. Zij de strategie, samen de realisatie. Zodat je blijft ondernemen met plezier en kan blijven bouwen aan een gezonde toekomst van je bedrijf.

Gratis strategiegesprek | Mocht je je herkennen in mijn verhaal en er eens vrijblijvend over sparren, plan gerust eens een gratis strategiegesprek met me in.