> P&O ondersteuning van een flexibele partner? | Boldbrink > Menu

P&O ondersteuning

Voor ondernemers met maximaal 75 medewerkers is P&O ondersteuning onmisbaar. Zeker wanneer er steeds meer medewerkers bij komen, is het verstandig om de basis van personeelszaken op orde te hebben. Zo hoef je niet elke keer opnieuw het wiel uit te vinden als er een medewerker bijkomt, uit te zoeken welk concept van het arbeidscontract je ook alweer nodig hebt of wie nog op een contractverlenging wacht. Naast dat dit extra veel tijd kost, vergroot het ook de kans op (juridische) fouten. En dat is nu net niet het signaal dat je wilt afgeven aan nieuwe medewerkers.

De harde en zachte kant van P&O ondersteuning

P&O ondersteuning bestaat uit twee delen: de harde kant (regels, afspraken, processen). Zoals de administratieve taken, juridische documenten als arbeidscontracten en vastleggen van afspraken. Het is verstandig de basis hiervan op orde te hebben, zodat je altijd zeker weet dat je juridisch op de juiste manier handelt, de administratie belastingtechnisch op orde is en je medewerkers laat zien dat je de boel op orde hebt.

Daarnaast bestaat personeelszaken uit een ‘zachte’ kant, waarbij het veel meer gaat over de psychologische kant van personeelszaken. Het gaat vooral over aandacht; zaken als motivatie, ontwikkeling en zingeving spelen hierin een grote rol. Vaak wordt dit als verantwoording gezien van P&O, terwijl juist de directie in de organisatie dit in de dagelijkse praktijk moet brengen door het voeren van goed leiderschap.

p&o ondersteuning voor MKB

Goed leiderschap is onmisbaar

Uit alle onderzoeken komt naar voren dat het succes van een goed functionerende organisatie afhankelijk is van de kwaliteit van het leiderschap. Er zijn boeken vol geschreven over leiderschap. Het boek De zeven Eigenschappen van effectief leiderschap van Steven Covey is wat mij betreft een van de meest praktische boeken over leiderschap. Geen zin om een dik boek te lezen? Luister dan eens naar een podcast van Ben Tiggelaar of begin met een praktisch dun boekje als ‘De 1 minuut manager’.

Vraag jezelf eens eerlijk af of jouw stijl van leidinggeven gaat bijdragen aan het realiseren van jouw bedrijfsdoelen. Helpt het jou verder? Helpt het je medewerkers verder? Stoïcijns denken dat medewerkers gewoon moeten luisteren, want ze krijgen gewoon betaald voor hun werk, gaat je bedrijf in ieder geval niet verder helpen als je nog ambitieuze doelen hebt.

De rol van personeelszaken

De rol van personeelszaken is om enerzijds de harde kant van de organisatie op orde te hebben en daarnaast de directie te ondersteunen bij de zachte kant, bij goed leiderschap. De focus van de directie moet altijd liggen op goed leiderschap. Door de harde kant uit te besteden en ondersteuning te krijgen bij het vormen van een strategie voor aandacht voor de medewerkers (zachte kant), houd je als directie intern meer focus op de uitvoering van die zachte kant.

Uitbesteden P&O ondersteuning

Als je bedrijf nog niet groot genoeg is om iemand voor personeelszaken aan te nemen, dan is het de overweging waard om P&O ondersteuning uit te besteden. Voor een vast bedrag per maand heb je deze zaken al geregeld. Zo heb je altijd de harde kant op orde en heb je iemand om jou te helpen bij het uitwerken van een HR strategie waarmee je in kaart brengt hoe je jouw medewerkers optimaal inzet bij het realiseren van de bedrijfsdoelen.

Wil je meer weten? Neem gerust eens vrijblijvend contact op of boek direct een gratis strategiegesprek. In een half uur bespreken we dan de punten waar jij tegenaan loopt en zal ik je nieuwe inzichten meegeven.