> Structuurcoach | Hulp bij plannen en structureren van je bedrijf | Boldbrink > Menu

Structuurcoach

Een structuurcoach helpt ondernemers die tegen het volgende aanlopen:

  • Je laat je leiden door alle afleidingen die er op een dag zijn, ook wel de waan van de dag genoemd.
  • Aan het einde van de dag heb je altijd het gevoel dat je meer had kunnen doen
  • Je vindt het lastig om je doelen te vertalen naar concrete stappen
  • Je wilt werk delegeren, maar vindt loslaten moeilijk
  • Je maakt geen tijd en ruimte om stil te staan bij de groei van je organisatie

Een structuurcoach voor ondernemers helpt bij het creëren van orde en overzicht in je werk. Zo ontstaat er tijd en ruimte in je hoofd om te werken áán je bedrijf.

Ik geloof dat iedereen baat heeft bij een bepaalde mate van structuur. Een structuur biedt houvast, een basis, je hoeft er niet over na te denken. Het gaat vanzelf, waardoor er meer denkruimte in je hoofd vrij blijft voor zaken waar jij echt je aandacht aan moet besteden. Zoals je medewerkers. Zij zijn namelijk de belangrijkste asset van je bedrijf en leveren een belangrijke bijdrage aan het behalen van de bedrijfsdoelstellingen.

Gratis strategiegesprek boeken

Waarom structuur zo belangrijk is voor ondernemers

Iedereen ziet chaos om zich heen. Mensen hebben structuur nodig in hun leven. Zonder structuur ben je doelloos aan het ronddwalen. Dat geldt ook voor bedrijven zonder structuur. Het ontbreken van een structuur leidt tot afbreuk.

Structuur voorziet in vaste referentiepunten die iedereen in het leven nodig heeft, het geeft houvast. Het maakt standaardisatie mogelijk. Niet alleen op productniveau, maar ook op strategisch niveau en de aanpak daarvan.

Deze vaste referentiepunten zijn datgene dat jij met jouw bedrijf biedt aan klanten en medewerkers.

  • Een bedrijf dat op orde is, laat jouw klant zien dat je medewerkers weten waar ze mee bezig zijn.
  • Met een bedrijf dat op orde is, laat je jouw medewerkers weten waar ze mee bezig zijn.
  • Met een bedrijf dat op orde is, bewijs je dat het wél mogelijk is dat je een bedrijf succesvol kunt laten zijn.
  • Een bedrijf dat op orde is, zegt tegen jouw klant dat hij kan vertrouwen op het te leveren resultaat en verzekerd jouw medewerkers dat ze kunnen vertrouwen in een toekomst bij jouw bedrijf.
  • Een bedrijf dat op orde is, geeft aan dat er een bepaalde mate van structuur is.

Je rol als ondernemer groeit naarmate je bedrijf groeit

Als je als ondernemer net start, heb je meerdere petten op. Van meewerken op de werkvloer, tot het ontwikkelen van een technische oplossing, het doen van personeelszaken, sales of administratie. Je doel is duidelijk; een stevige basis voor jouw bedrijf neerzetten. Je bent begonnen met je bedrijf, omdat je ontzettend goed bent in wat je doet. Er is een bepaalde mate van structuur in de dingen die je in een week doet, waarvan het grootste deel nog altijd operationeel werk is.

Dan komen de eerste medewerkers aan wie jij werk kunt overdragen. Je moet de dingen anders gaan organiseren, de administratieve lasten worden groter en je gaat steeds harder werken om alles gedaan te krijgen. Je bedrijf groeit, maar dat niet alleen. Ook jouw rol als ondernemer groeit en hoe jouw dag eruit ziet. Steeds maar harder werken is dan niet meer de manier om je bedrijf succesvol te laten groeien.

In het boek van The E-Myth Revisited van Michael E. Gerber beschrijft hij de weg van ondernemerschap en maakt daarbij gebruik van de drie rollen die je als ondernemer hebt.

  • De rol van ondernemer: leeft in de toekomst, is de innovator, de grote strategische denker en bedenkt nieuwe methodes om nieuwe of bestaande markten te betreden.
  • De rol van manager: is pragmatisch, zonder de manager is er geen planning, geen structuur en geen voorspelbaarheid.
  • De rol van techneut: is de doener, graag dingen gedaan krijgt en degene die vindt dat ‘denktijd’ niet productief is, tenzij het nadenken is over het werk wat moet worden gedaan.

Naarmate je bedrijf groeit, verandert ook de verhouding binnen deze drie rollen. Toen je het bedrijf startte, was je vooral de techneut. Het moment dat er medewerkers bijkwamen, kwam het meer aan op je management skills. Naarmate je verder groeit, dien je steeds vaker die ondernemerspet op te zetten en na te denken over de organisatorische zaken en de lange termijn van je bedrijf.

Je dag krijgt een andere invulling dan toen je het bedrijf startte met grotendeels de techneutenpet op. Wat je nu op een dag doet, daarvan is het resultaat niet altijd direct zichtbaar en dat voelt vaak als niet productief. Het is dus zaak dat je gaat leren vaker die ondernemerspet op te zetten, zodat je jouw bedrijf succesvol gaat laten groeien. En leren gaat het best door te doen, te ervaren.

Keuzes maken en plannen

Tijdens dit groeiproces staan weinig ondernemers écht stil bij het inrichten van hun werkdag en het nuttig besteden van de tijd. Structuur aanbrengen in je werkdag is iets waar je elke dag baat bij hebt. Maar ook is het iets waar je mee moet blijven experimenten om steeds weer de structuur te vinden die op dat moment bij je past.

Stel jezelf regelmatig de volgende vragen:

  • Wat wil ik de komende periode realiseren?
  • Besteed ik mijn tijd vandaag de dag wel aan datgene waar ik aan moet werken?
  • Kan ik efficiënter, effectiever of beter mijn werkprocessen inrichten?
  • Werkt mijn huidige werkmethode met een notitieblok nog of kan ik mijn taken anders organiseren, bijvoorbeeld in een to-do lijst?

Er is altijd wel iets dat nú je aandacht nodig heeft, waardoor dit soort vragen weer als prio 2 naar de achtergrond verschuiven. In een lade belanden, ergens op een to-do lijst of verdwaalde post-it… Niet echt overzichtelijk en het brengt ook het risico met zich mee dat je wat vergeet. Zo heb ik ondernemers zien vergeten om facturen te sturen… Dat is niet echt bevorderlijk voor de cash flow. Of een medewerker die in spanning al een maand wacht of zijn contract wordt verlengd, en jij bent het eigenlijk vergeten, want je vindt het meer dan vanzelfsprekend dat het wordt verlengd.

Dat kan veel beter, dankzij een structuur in de dingen die je doet. Door de juiste keuzes te maken voor dingen die jouw aandacht écht nodig hebben, een duidelijke planning te maken én in actie te komen. Dit is geen rocket science en met de juiste (digitale) tools die je daarbij ondersteunen, wordt het steeds eenvoudiger om je structuur slim in te richten zodat het vóór je werkt. Je moet alleen wel weten waar je begint.

Dit is hoe ik als structuurcoach voor ondernemers te werk ga

Je begint bij de basis: je werk ‘opruimen’ en opnieuw inrichten. Dit levert een opgeruimde fysieke en digitale werkplek op, orde en structuur in je mailbox, to-do’s, documenten en in de inrichting van je tools. Daardoor ontstaat orde en overzicht. Onderhouden is eenvoudig. Dat scheelt tijd, geld én zorgt voor rust in de tent.

Zodra deze basis op orde is, ontstaat er ook tijd en ruimte in je hoofd. En die tijd en ruimte heb je nodig om áán je bedrijf te werken. Je start met het stellen van heldere doelen en daar koppel je een realistische én ambitieuze planning aan. Zodat je wel voldoende blijft uitgedaagd. Als je een duidelijk doel hebt en een plan om het te halen, weet je elke dag wat je te doen staat.

Gestructureerde werkprocessen

Als structuurcoach voor ondernemers nemen we ook samen je werkprocessen onder handen. We zorgen ervoor dat alles wat ervoor nodig is om jouw doelen te realiseren, optimaal is ingericht en het halen van doelen ondersteund. Daarbij is ons motto: elke dag een beetje beter. Niet alles in één keer willen veranderen, want weet je nog; met het aanbrengen van structuur moet je blijven experimenteren. Wat vandaag voor je werkt, kan over een jaar niet meer werken.

Uiteindelijk moet die ondernemerspet je gewoon enorm lekker gaan zitten. En dat is maatwerk. Wat voor de een heel goed werkt, werkt voor de ander niet.

Plannen om te winnen

Plannen om te winnen. Dat is waar ik in geloof. Een goed uitgewerkt plan met daarin concrete stappen. En een realistische, maar ambitieuze planning. Er mag best een beetje druk achter zitten. Sterker nog, de meeste mensen presteren beter als er gezonde druk op staat.

In de afgelopen 15 jaar waarin ik met veel ondernemers heb gewerkt, heb ik veel gezien van verschillende bedrijven. Voornamelijk in de internationale maakindustrie. Ik heb ondernemers als een gek zien werken en een succesvol bedrijf zien opbouwen. Ik heb ondernemers keihard zien werken en die daar overspannen van zien worden. Al deze ondernemers hebben bedrijven met een gedegen fundament. Ze hebben hun bestaansrecht al bewezen in de markt. En zijn klaar voor de volgende stappen. Maar hoe ga je om met die volgende stappen? Hoe zet je die, en blijf je succesvol en met plezier ondernemen?

Waar ik tijdens gesprekken met de ondernemers achter kwam, is dat de ondernemers met een succesvol bedrijf daar een gedegen plan aan ten grondslag hadden. Ze hebben een visie, werken dat uit en werken daar elke dag aan. Of zoals een van de ondernemers wel eens tegen mij zei: elke dag moet ik 1 ding doen waarmee ik bouw aan groei. Of het nu een praatje met een medewerker is die ik wil motiveren of een kleine verbetering aanbreng in een proces.

Gratis strategiegesprek?

Ik vind het belangrijk dat als je als ondernemer je personeelszaken wilt professionaliseren, dat je vooral ook je eigen gedrag en handelen in kaart hebt. Want dat is medebepalend voor de cultuur van je bedrijf. Ik help ondernemers met dit inzichtelijk te krijgen en om structuur aan te brengen in hun werk. Als jij de boel namelijk op orde hebt, dan zal je personeel snel volgen.

Benieuwd hoe? Ik help je er graag bij. Boek nu jouw gratis strategiegesprek.

Gratis strategiegesprek boeken

Realiseer je plannen – Neem de eerste stap vandaag